Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

+2
dawidg87
koszmarek
6 posters

Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by koszmarek Sob Kwi 05, 2014 9:32 pm

No to zaczynamy. Przed postowaniem w tym wątku, proszę zapoznać się z tym dokumentem (oraz przekopać się do najniższego poziomu :p podrzędnych linków w tym dokumencie):

https://docs.google.com/document/d/1d-F-qEuvCAEl-vxl-T4GrMfkvGljeJiuDWOMTXLjkt8/edit?usp=sharing

Nie ukrywam, że produkcja laborki 15, (głównie etapy dot. zakresu wiedzy oraz pomysłu na aplikacje pod ten warsztat) będzie mocno sterowana/indoktrynowana ;p przeze mnie. Jeszcze teraz (w tym piętnastym, zamykającym trzeci kamień milowy warsztacie) chcę mieć duży wpływ na tą laborkę. Obiecuję natomiast, że od W16 dam Wam (czy innym, przyszłym wykonawcom etapu 1) więcej swobody, również w sterowaniu programem (zakresem wiedzy) szkolenia.

Czekam na Wasze propozycje zakresu wiedzy laborki 15, lub Wasze opinie o propozycjach zgłoszonych przez innych w tym topicu.


Ostatnio zmieniony przez koszmarek dnia Sro Kwi 30, 2014 10:12 pm, w całości zmieniany 6 razy
koszmarek
koszmarek
Lider grupy "Madagaskar"
Lider grupy

Liczba postów : 596
Join date : 25/10/2012

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by koszmarek Sob Kwi 05, 2014 9:55 pm

To może ja pierwszy podam pomysł ;p

Celowo w warsztacie 15-tym nie chcę jeszcze prezentować programowania obiektowego (chcę to robić od Warsztatu 16). Zależy mi na tym, aby W15 zamykał (jako finał z 3-go kamienia milowego) temat absolutnych podstaw programowania, a więc algorytmowania w stylu zbliżonym do programowania proceduralnego.

A to co proponuję , to aby warsztat 15 prezentował tworzenie własnych. “bibliotek" (plików dll) w c#. Na przykład zostanie utworzona własna biblioteka (być może nazwie “Madagaskar” ?), która będzie zawierała te same uniwersalne/pomocnicze metody, których kod musieliśmy za każdym razem wklejać do wielu aplikacji prezentowanych w laborkach, czyli metody:

  • PobierzLiczbe” (używana w laborkach w12,w13,w14) która pobiera od użytkownika liczbe z klawiatury w ustalonym przedziale)
  • PoszerzKonsole"(też używana w kilku ostatnich laborkach) która rozszerza okno 
  • może nawet “PiszTekst” (z warsztatu 10), który wyświetla tekst w kolorze z ustaloną prędkością oraz w ustalonym kolorze
  • itd.

Potem (w tym samym warsztacie) pokaże się, że programy z poprzednich laborek (np. translator morsa, czy kalkulator LPG) staną się o wiele krótsze, gdy nie będą zawierały  kodu tych uniwersalnych (powtarzalnych!) metod, ale będą  zawierały tylko wywołania tych metod  (z podpiętej biblioteki dll).

A teraz wielki finał :p : tylko “logiczna” (bez komend konsolowych) część “kalkulatora LPG” (albo “Translatora Morsa”) też zostanie w warsztacie wydzielona do osobnej biblioteki dll,. zeby potem tą samą (wspólną) bibliotekę wywołać w co najmniej dwóch różnych aplikacjach np.:

  • kalkulator LPG na konsoli
  • kalkulator LPG w Windows Forms (tak ! chcę wby W15 był pierwszą laborką z aplikacji okienkowych)

Tym samym uczestnik poczuje (co prawda tylko namiastkę ale jednak) wielowarstwowości aplikacji:

  • warstwy “modelu”: część tylko wyliczeniowa/logiczna kalkulatora LPG (czyli bez komend takich jak Console.WriteLine) w osobnej bibliotece dll
  • warstwy widoku(1): konsolowy interfejs użytkownika,  który zawiera już w kodzie takie komendy jak Console.WriteLine, ale metodę kalkulacji opłacalności instalacji LPG w aucie wywoła z powyższej biblioteki
  • znowu warstwy widoku(2): ale okienkowego (WinForms)  interfejsu użytkownika który wywołuje dokładnie tą samą metodę (...LPG...) z dokładnie tej samej biblioteki (którą uruchamia wspomniana powyżej aplikacja konsolowa)

Wy proponujcie własne pomysły na program szkolenia, lub dawajcie znać, czy mój, lub czy pomysły innych uczestników Wam najbardziej pasują.
koszmarek
koszmarek
Lider grupy "Madagaskar"
Lider grupy

Liczba postów : 596
Join date : 25/10/2012

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by dawidg87 Nie Kwi 06, 2014 10:18 am

Jak dla mnie, to nic dodać nic ująć Smile umiejętność tworzenia własnych bibliotek jest bardzo pomocna i pewnie dla niektórych to taka bariera, zanim ktoś nie zademonstruje nie wpadną na pomysł, że ciągłe pisanie jednych i tych samych metod i umieszczanie ich w kodzie, można ciekawie pominąć i zastąpić ;p pełen profesjonalizm ;p
Pomysł z napisaniem programu takiego jak w wersji konsolowej tylko, że w okienkowej to też ciekawe doświadczenie będzie; tutaj również jestem "ZAAAA!!!"
A teraz propozycja na ten warsztat, może by tak zaprezentować w tym warsztacie jakąś funkcjonalność zapisywania danych do pliku tzn. generowanie jakiegoś raportu w pdf albo xml. A może jakaś baza danych?

dawidg87

Liczba postów : 19
Join date : 18/10/2013

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by tharkun Pon Kwi 07, 2014 1:04 pm

Witam.
Osobiście chciałbym wprowadzić już aplikacje okienkowe WF i obiektówkę ale wiem że to jeszcze za wcześnie więc nawet nie będę tego proponował.
Tworzenie własnych bibliotek - jak najbardziej za. W późniejszym czasie można by dołożyć biblioteki z własnymi kontrolkami.
Na bazę danych też chyba za wcześnie. Natomiast operacje na plikach byłyby ok. Nie zahaczymy tutaj o obiektówkę a jedynie poszerzymy to co do tej pory się nauczyliśmy.
Odczyt zapis do pliku, tworzenie plików oraz poruszanie się po strukturze prostego pliku tekstowego - myślę że to mogłoby się udać. Szczególnie że możemy wykorzystać
programy napisane we wcześniejszych warsztatach rozbudowując je jedynie o metody operacji na plikach. Zamiast zapisywać w pamięci komputera to można dane zapisywać w pliku tekstowym.

tharkun
Egzaminator Warsztatów "Madagaskaru"
Egzaminator Warsztatów

Liczba postów : 12
Join date : 02/11/2012

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by Admin Pon Kwi 07, 2014 2:28 pm

tharkun napisał:Witam.
Natomiast operacje na plikach byłyby ok. Nie zahaczymy tutaj o obiektówkę a jedynie poszerzymy to co do tej pory się nauczyliśmy. Odczyt zapis do pliku, tworzenie plików oraz poruszanie się po strukturze prostego pliku tekstowego - myślę że to mogłoby się udać. Szczególnie że możemy wykorzystać programy napisane we wcześniejszych warsztatach rozbudowując je jedynie o metody operacji na plikach. Zamiast zapisywać w pamięci komputera to można dane zapisywać w pliku tekstowym.
Rozumiem to, też miałem najpierw taki pomysł, ale potem pomyślałem sobie, że operacje na plikach (które Ty proponujesz), czy generowanie do pdf (to co proponował dawidg87), to są fajne i wdzięczne tematy, ale te rzeczy fajnie by było przerabiać, mając za sobą w projekcie warsztaty z choć podstaw obiektówki (w tym pewnie znajomość np. list przechowujących obiekty, gdy np. będzie się ładowało dane z wielu wierszy w pliku np. tekstowym). 

Poza tym uważam, że każdy niezależny od poprzednich laborek taki temat (operacje na plikach, geenracja pdf, czy np. wysyłka maili) po raz kolejny będzie odwlekać (w nieskończoność) obiektówkę w "Madagaskarze". 

Można by było powiedzieć, że moja propozycja (własne biblioteki .dll) też jest takim odwlekającym obiektówkę tematem (zgadzam się !), ale mi przede wszystkim chodzi o to , żeby efektownie (aplikacją okienkową + w miarę przemyślanym wydzieleniem części ich logiki do dll'ek) zamknąć temat kilku aplikacji, które na konsoli były męczone w laborkach W3-W14 na dość nudnej konsoli tekstowej. 

Poczekajmy co inni napiszą na temat Waszych pomysłów.
Admin
Admin
Admin

Liczba postów : 40
Join date : 25/10/2012

https://madagaskar.forumpolish.com

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by Fores Pon Kwi 07, 2014 8:14 pm

Ja miałem kilka pomysłów, ale Twój koszmarek mi nawet bardziej pasuje. Jednego tylko nie jestem pewien. Wprowadzenie w jednym warsztacie winformsow + warstwy modelu moze okazac sie dosc duzym przeskokiem co dla niektorych osob.
     - Warstwa Modelu - musi to byc jakas klasa, a wiec i razem z nimi wiele rzeczy z nimi zwiazanymi o ktorych ludzie nie beda mieli pojecia,
     - Winforms - klasy oraz zdarzenia... (jak ja sie uczylem C# to delegaty, eventy, lambda expressions byly dla mnie jednymi z trudniejszych tematow)

Winformsy sa fajne, widac efekt pracy, daja frajde, lecz piszac programy okienkowe, nauka nowych elementow jest dosc powierchowna.. Ludzie klikaja 2 x na buttona, wpisuja cos w zdarzeniu, ale tak na prawde nie rozumieja, jak to wszystko dziala. Przyjdzie im napisac wlasny event i maja problem.
Dlatego moim zdaniem albo ten warsztat bedzie trwac minimum 2 godziny, albo zrezygnujesz z jednej z tych rzeczy.
Fores
Fores

Liczba postów : 73
Join date : 30/05/2013
Age : 33
Skąd : Katowice

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by JanNiezbedny Wto Kwi 08, 2014 11:08 pm

Witam,

Popieram pomysł koszmarka.

Wg mnie każdy warsztat powinien zawierać jakąś nowość, coś co przykuje uwagę uczestników projektu i zachęci do oczekiwania na następny warsztat.
Można warsztat po warsztacie klepać tematy jak rozdziały w książce, ale to nie o to chodzi. Uczestnik nie może się męczyć/nudzić przechodząc kolejne warsztaty.
Temat warsztatu, jego program musi być reklamą samą w sobie!

W15 - pierwszy program okienkowy!

Wxx - zaczynamy programować obiektowo!

Wxx - podpinamy się o bazy danych!

Jak będziemy chcieli pokazać wszystko, to równie dobrze można uczestnika odesłać do książek.

Nie odwlekajmy obiektówki, zacznijmy pisać aplikacje okienkowe, zwiększajmy skalę trudności pisanych aplikacji i w nich implementujmy nowe rozwiązania.

----------------
Jestem za tym żeby uczestnikom projektu dawać marchewkę, a nie podsuwać całe rozwiązanie do przepisania z filmu. Specyfikacja programu powinna wymusić na programiście zastosowanie odpowiednich środków ... i tak coraz więcej, trudniej, ciekawiej, aż do uzyskania efektu(zaszczepienia im myśli: potrafię programować Smile)

JanNiezbedny

Liczba postów : 4
Join date : 08/04/2013

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by Admin Sro Kwi 09, 2014 12:22 pm

Fores napisał:Wprowadzenie w jednym warsztacie winformsow + warstwy modelu moze okazac sie dosc duzym przeskokiem co dla niektorych osob.
     - Warstwa Modelu - musi to byc jakas klasa, a wiec i razem z nimi wiele rzeczy z nimi zwiazanymi o ktorych ludzie nie beda mieli pojecia,
     - Winforms - klasy oraz zdarzenia... (jak ja sie uczylem C# to delegaty, eventy, lambda expressions byly dla mnie jednymi z trudniejszych tematow)
Tak zgadzam się, ale ja pisałem w poście, że to będzie na razie namiastka warstwy "model" (i słowo namiastka wyraźnie podkreślę w opisówce do laborki). Imitacja warstwy "model" nie będzie obudowana klasami , interfejsami itp. ... będzie to tylko uświadomienie studentowi warsztatu, że "logiczno/wyliczeniowa" część np. Translatora Morsa (bez komend takich jak np.Console.WriteLine, czy Console.ReadLine itd), będzie wydzielona do osobnej biblioteki, przez to będzie mogła być wywołana z dowolnego innej aplikacji , która będzie realizowała już UI (Console.WriteLine itd...), czy GUI (okienka, buttony itp.)
... uczestnik poczuje oszczędność w kodzie, bo nie będzie musiał przeklepywać logiki kalkulatora LPG osobno do aplikacji konsolowej i osobno powtarzać ją w aplikacji okienkowej.

Zakładam że W15 , to będzie wstęp (2 min: klip z co jest w całym wideo) + 3 kolejne unity po około 20-30 min każdy ... czyli razem 60-90 min wideo

Fores napisał:Winformsy sa fajne, widac efekt pracy, daja frajde, lecz piszac programy okienkowe, nauka nowych elementow jest dosc powierchowna.. Ludzie klikaja 2 x na buttona, wpisuja cos w zdarzeniu, ale tak na prawde nie rozumieja, jak to wszystko dziala
Tak zgadzam się i tu po raz kolejny zaznaczam, że w opisówce warsztatu podkreśli się, że to tylko drobne wprowadzenie do co najmniej 5-ciu laborek realizowanych na WinFormsach (marchewa o której wspomina JanNiezbedny). Jak wpiszesz się na etap 3 produkcji kolejnych laborek :p ( https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiEDbuEU88x4dExzanFMbWZPUkRHelZ4ZUI4VmhndGc&usp=drive_web#gid=0 ) , to będziesz stał na straży, żeby pewne kwestie wyjaśniane w laborkach nie były pomijane (np. dokładne wyjaśnienie genezy eventu "OnClick" na buttonie)

W15 chcę uczynić bardzo atrakcyjnym wideo i wystawić na kanale "Madagaskar" na youtoube (coś jak pokazowe mieszkanie w osiedlu deweloperskim ;p ). Nie pytaj dlaczego próbuję zrobić szum wokół "Madagaskaru" (sam jeszcze nie wiem czemu ;p). W tej chwili w tym kanale jest 1 film: rekrutacyjny. Wystawię tam jeszcze tylko Warsztat 3 (istniejący na naszym duysku google) oraz tylko W15 (z wieeeelką dziurą niewtidocznych laborek W4-W14 :p) , żeby oglądający (mam nadzieję :p) wyciągnął wniosek że jest progres (pomiędzy W3 a W15), nie tyle w zakresie wiedzy, co w sposobie jej przekazywania (np. W3 jest niemy, a ten sam uczestnik zobaczy że W15 ma muzę , lektora i w ogóle atrakcyjnieszą formułę, oraz dobry merytorecznie przekaz bo mocno przefiltrowany przez etapy kontroli jakości wykonywanej przez innych uczestników) ... tym samym wyciągnie wniosek że projekt się po prostu: rozwija .
Obawiam się natomiast czegoś innego: że nam ludziska (spoza projektu) w komentarzach na youtoube brutalnie zarzucą (wyśmieją?), że nie pokazujemy rozwiązań OOP , czyli że np. klasa "TranslatorMorse" nie zawiera właściwości, geterów seterów itd. ... bo u nas taka klasa w bibliotece dll , będzie miała tylko wystawioną 1 publiczną metodę (już oprogramowaną do wyliczenia opłacalności instalacji LPG), którą się wywoła (z bandą ;p aż 6-7 parametrów) np. z aplikacji okienkowej. Liczę na to że asekurancki komentarz (na początku wideo) w stylu "na tym etapie szkolenia warsztat CELOWO jeszcze nie prezentuje technik OOP" zamknie usta komentującym laborkę. Tak czy owak, obawiam się tego że, internauci i tak nie popuszczą.
Admin
Admin
Admin

Liczba postów : 40
Join date : 25/10/2012

https://madagaskar.forumpolish.com

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by koszmarek Sro Kwi 09, 2014 10:03 pm

Ok, ponieważ nie chcę przeciągać tego etapu a z grubsza zgadzacie się z moją propozycją, to ogłaszam że tematem warsztatu 15 będzie: "tworzenie i wykorzystywanie własnych bibliotek (dll) w swoich projektach/aplikacjach".

Przeglądając historię naszych wypowiedzi w tym wątku można odczuć, że nie dopuszczałem innego rezultatu :p (tak właśnie było!). Co nie znaczy , że Wasze wypowiedzi nie były konieczne (wprost przeciwnie!). Potrzebowałem od Was potwierdzenia, że mój pomysł jest dość sensowny (i chyba takie potwierdzenie u Was uzyskałem).

Tak jak pisałem w na początku tego wątku: zobowiązuję się oddać Wam już więcej inicjatywy (mocy decyzyjnej) przy doborze programu od warsztatu 16 (możecie mnie trzymać za słowo).

Ten etap produkcji warsztatu ogłaszam za zamknięty, blokuję ten post (nie da się w nim już odpowiadać).
koszmarek
koszmarek
Lider grupy "Madagaskar"
Lider grupy

Liczba postów : 596
Join date : 25/10/2012

Powrót do góry Go down

(zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU Empty Re: (zakończony)Warsztat 15: etap 01: Ustalenie ZAKRESU MATERIAŁU

Pisanie by Sponsored content


Sponsored content


Powrót do góry Go down

Powrót do góry

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach